Od reklamácie vŕzgajúcich topánok, cez vyblednuté obleky až po premokavé komínové vložky sa toto centrum venuje širokej palete problémov spotrebiteľov.
S rozvojom trhovej ekonomiky pribudlo na slovenskom trhu množstvo podnikateľov ponúkajúcich najrozmanitejšie tovary a služby. Konkurencia je veľká už aj na trhu v SR a slovo kvalita sa skloňuje čoraz častejšie v rozmanitých reklamách. Silnie však aj spotrebiteľské povedomie obyvateľov, teda rastie aj počet reklamácií. Ide prevažne o spory nevysokej hodnoty, ktoré bezplatne mimosúdne rieši celoslovenská sieť mimosúdnych spotrebiteľských centier Ombudspot. Ide o kontaktné miesto, na ktoré sa spotrebitelia so svojím problémom môžu obrátiť. Takéto centrum sa momentálne nachádza v každom samosprávnom kraji.
„Obracajú sa na nás spotrebitelia z celého Slovenska. My ich podnety vyhodnocujeme a distribuujeme do jednotlivých centier podľa regionálnej príslušnosti, “ priblížila fungovanie centier predsedníčka Združenia na ochranu práv spotrebiteľov v Poprade, ktoré sieť centier Ombudspot zastrešuje, Helena Mezenská. Dodala, že v prípade, ak si s podnetom nevie poradiť prvá kontaktná osoba, vstupuje do sporu mediátor.
„V každom prípade sa snažíme sporiace sa strany doviesť k mimosúdnej dohode, nájsť riešenie akceptovateľné pre obe strany, “ konkretizoval jeden z mediátorov v Prešovskom samosprávnom kraji Michal Fáber. Pri poradenstve sa mediátori opierajú o platnú legislatívu a snažia sa nielen spotrebiteľov, ale aj predajcov v oblasti spotrebiteľského práva vzdelávať. Je to istá prevencia pred vznikom sporov, pri hľadaní kompromisu je dôležité mať na pamäti, že dohoda je o dvoch stranách. „Obom stranám mimosúdne riešenie šetrí, v porovnaní so súdmi, čas a peniaze, “ zdôraznil Fáber.
Ombudspot môže priniesť z naoko banálnych problémov systémové riešenia pre celé mesto. Mezenská ako príklad uviedla prípad, kedy babička pri prevážení mäsa kúpeného v mäsiarstve zistila, že skutočná váha mäsa je o pár gramov menšia, než je uvedené na účte. Došlo jej, že váha v jej obľúbenej predajni nie je za stĺpom, mimo zorného uhla kupujúcich, postavená náhodou. S viac ako deviatimi krížikmi na chrbte ju nik nebral vážne, avšak po intervencii Ombudspotu váhu premiestnili a zákazníci vidia presne, čo a za koľko nakupujú.